Leiderschap in tijden van Corona…

Het lijkt wel surreëel..maar het corona- virus houdt de wereld in zijn greep.

Vele organisaties zijn in crisismodus, sommigen nemen hun verantwoordelijkheid en laten mensen van thuis uit werken en sluiten proactief hun winkels.

Het is niet makkelijk voor organisaties want enerzijds is er het menselijke aspect maar anderzijds is er ook de economische realiteit en moet er verantwoording worden afgelegd aan de aandeelhouders.

Key is nu om vooral niet te gaan panikeren en een goede leider te zijn voor alle werknemers.

Maar wat is nu goed leiderschap in tijden van crisis?

 

  • Goede COMMUNICATIE op alle vlakken is een basisvoorwaarde!
    • Bedrijven worden nu verplicht, telewerk hoog op de agenda te zetten en goede communicatieskills zullen het verschil maken.
    • Sterke leiders zullen dit ten volle aangrijpen om open te gaan communiceren en medewerkers meer verantwoordelijkheid te geven. Gaat Corona ervoor zorgen dat er meer empowerment binnen bedrijven ontstaat?
    • Van een leider mag een zekere empathie verwacht worden op dit moment. Leiders moeten zich kunnen inleven in de gevoelens van hun medewerkers en begrijpen dat zij naast een werkrol ook een familierol hebben. Dit betekent dat in tijden van Corona er al eens kinderen kunnen verschijnen bij online meetings 😉
    • Doordat veel online gebeurt is het belangrijk als leider goed af te checken of iedereen wel begrepen heeft waar het om gaat. Doordat je elkaar niet ziet, kan je lichaamstaal minder inzetten en is het des te belangrijker zaken goed af te checken.

 

  • HELDERE VISIE EN DOELSTELLINGEN
    • In vele bedrijven zal Corona een grote impact hebben op de resultaten van het bedrijf en zullen er maatregelen moeten genomen worden om de impact te minimaliseren. Kunst is je niet te laten verleiden door de korte termijn en vooral geen paniekvoetbal te gaan spelen. Sterke leiders werken vanuit een heldere visie en dus een meer langetermijn doelstelling van het bedrijf. Blijf dat vooral in het vizier houden zodat het voor alle werknemers duidelijk blijft!
    • Nu de meeste mensen gaan thuiswerken, is het cruciaal om goede afspraken te maken met je werknemers en houd hierbij het resultaat voor ogen. Wat verwacht je van je medewerkers? Wanneer en hoe moeten ze dit opleveren? Wanneer en hoe verlopen statusupdates?

 

  • VERTROUWEN
    • Stuur op resultaten en niet op werktijd!
    • Conflicten zijn onvermijdelijk als het spannend wordt! Maak ze dan ook bespreekbaar en depersonaliseer ze. Goed leiders bespreken de olifant in de virtuele kamer!
    • Stel jezelf ook kwetsbaar op! Dit maakt je menselijk en toont anderen hoe je onzekerheid bespreekbaar kunt maken.

 

  • INNOVATIE
    • In tijden van crisis ontstaan de beste ideeën. Geef ruimte aan experimenten en de kans is groot dat je na de crisis nieuwe opportuniteiten hebt!

 

Wil je na het lezen van deze blog met mij aan de slag? Bel me op +32 477 87 34 86 of mail me via vanessa@humanatwork.be

 

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.